گندم زار من

63 تفسیر صوتی آیة الکرسی دکتر محمد علی انصاری
نویسنده : محمد - ساعت ۸:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢۳
 

سلام مجدد. تفسیر صوتی آیة الکرسی از استاد عزیز دکتر انصاری.

 

www.hedayatnoor.ir/resource/speech/jalaseh01.wma

www.hedayatnoor.ir/resource/speech/jalaseh02.wma

www.hedayatnoor.ir/resource/speech/jalaseh03.wma

www.hedayatnoor.ir/resource/speech/jalaseh04.wma

www.hedayatnoor.ir/resource/speech/jalaseh05.wma

 

خیلی خوبه. من خودم گوش کردم. مثل همیشه جامع و خیلی هم با بقیه فرق داره.


 
 
62
نویسنده : محمد - ساعت ٧:٤۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢۱
 

ماه مبارک رمضان داره نزدیک می شه. همه قبول داریم که این ماه فقط تشنگی و گشنگی نیست. حتی کارکردهای این ماه به خود رمضان هم محدود نمی شه. در واقع برکت این ماه باید تا یازده ماه دیگه هم ادامه داشته باشه.

وقتی که ما از مال حلالی که خودمون بدست آوردیم چشم پوشی می کنیم و لب از خوردنش می بندیم، این باید تمرینی باشه واسمون که بتونیم یازده ماه دیگه سال هم طمع به مال دیگران نداشته باشیم. وقتی روزه می گیریم و حق نداریم به همسر خودمون که در همه موارد واسم حلال بوده رو، بهش نزدیک بشیم باید این قابلیت در ما بوجود بیاد که بتونیم یازده ماه دیگه سال به ناموس مردم نگاه نکنیم.


درست مثل بقیه اعمال عبادی دیگمون. مثل نماز. توی نماز وقتی پیش پرودگار سر خم می کنیم، باید تا نماز بعدی یادمون باشه که فقط خدا ارزش سر خم کردن داره و بقیه روز خدارو فراموش نکنیم.


این میشه عبادت.


 
 
61
نویسنده : محمد - ساعت ۸:۱٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/۱٦
 

اگر بردبار نیستی خود را به بردباری بزن.

                                           حضرت علی (ع)

 

چقد حضرت قشنگ می فرمایند. من امتحان کردم، جواب داد.


 
 
60
نویسنده : محمد - ساعت ٧:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٥
 

 

 

با تو هر روز واسه من مثه پنج شنبه هاست

اگه یه روز نباشی اون روز مثه شنبه هاست

 

 

 

این شعر زیبا از سروده های خودم هست که تقدیمش کردم به همسر فداکارم


 
 
59
نویسنده : محمد - ساعت ۸:۳٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/۳
 

هر کدام از اعمال عبادی کارکردی دارند. و کارکرد همه آن ها با هم توانایی ساخت یک انسان کامل را دارند. یعنی نماز، روزه، زکات و ... نباید به شکل جدا از هم فرض بشه، همگی مثل زنجیر به هم متصل هستند.


توی فامیل ما کسی هست که فقط ماه رمضان واسه اینکه روزش قبول باشه نماز می خونه. بقیه سالم هیچی. شاید توی اون دنیا جزو کسانی قرار نگیره که اون دنیا واسه روزه گرفتن سرزنش و عذاب می شن، اما ما یک مقام قبول داریم.


یه مثال بزنم.

 

دانشجویی رو در نظر بگیرید که ریاضی شده هجده اما چهارتا درس دیگه هم داشته که همرو زیر هشت شده. این دانشجو مشروط شده. شاید معلم ریاضیش هم تشویقش کنه اما از نظر دانشگاه توی این ترم قبول نشده.

 

برای عبادات هم ما یک مقام قبول داریم.

 

خودمون رو مثل یک جنین داخل شکم مادرمون فرض کنیم، ما باید آدم متولد بشیم. برای این کار تمامی اعمال عبادی مثل چرخ دنده های یک ساعت باید با هم کارکنند تا اون هدف اصلی این اعمال برآورده بشود. کسی که به مقام قبول برسه یعنی اینکه بشکل انسان پا به اون دنیا می گذارد.

 


 
 
58
نویسنده : محمد - ساعت ۸:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/۱
 

خداوند سبحان در قرآن بسیاری از گمراهی ها و عدم هدایت شدن ها را به خود نسبت می دهد. مثلا در جایی می فرمایند ما بر کفر کفار می افزاییم. در آیه مبارکه "وَجَعَلْنَا مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدًّا وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَیْنَاهُمْ فَهُمْ لاَ یُبْصِرُونَ" که ترجمش می شه  "برابرشان دیواری کشیدیم و در پشت سرشان دیواری و بر چشمانشان نیز پرده ای افکندیم تا نتوانند دید" خالق هستی کفار رو در حجاب قرار میده. خوب ممکن این سوال پیش بیاد که این کافرا خودشون بدبختن، خدا دیگه چرا اینجوری می کنه.

 

 

اما این نسبت نمی تونه درست باشه، چرا که خداوند قانون گذار عالم هستی می باشد. یه مثال بزنم. اگر یک ظرف آبجوش داشته باشیم و من دستم رو داخلش قرار بدم، هم به واسطه اختیارم، این عمل از من سر زده و هم اینکه این عمل به واسطه قانون صد درجه ای که خداوند در زمین گذاشته از خداوند صادر شده. پس اونجا که پرودگار می فرمایند ما بر کفر کفار می افزاییم، اون مریضی رو در نظر بیارید که برای درمان نیازمند دارو است، اما به واسطه اختیارش از خوردن دارو سر باز می زنه، خوب این به مرضش اضافه می شه. در واقع هم خودش به مریضیش اضافه کرده و هم خداوند به واسطه اون قانون که اگه دارو نخوری مریض تر می شی. خدا هم در کار خیر مدد می رسونه، هم در کار شر. این هم به خاطر نوع خلقت ماست که اختیار داریم.

 

 

فک می کنم با این تفاسیر معنای آیه نه سوره مبارکه یاسین هم روشن شده باشه، که چرا خداوند موضوع حجاب رو به خودش نسبت می ده.